Werken met Klap in de klas - enkele tips
Kwartierlezen De informatieve artikels in Klap lenen zich goed voor een korte leesbeurt. De leerlingen kunnen kiezen uit korte of langere artikels. Voorlezen of vertellen Elke week brengt een leerling een artikel dat hij/zij zelf gekozen heeft, voor de medeleerlingen. Het artikel wordt voorgelezen of in eigen woorden verteld aan de medeleerlingen. De leerling heeft op voorhand de moeilijke woorden opgezocht en legt ze uit aan de klasgenoten. Aansluiten bij de lessen Taal De eindtermen voor luisteren, spreken, lezen en schrijven kunnen allemaal ingeoefend worden aan de hand van artikels in Klap. Hiervoor zijn de Klaspakketten uitermate geschikt. Gebruik de werkbladen Veel artikels sluiten aan bij de leerdomeinen Mens en Maatschappij of Wetenschap en Techniek. Met de bijbehorende lessuggesties en werkbladen van Klassetips heb je in een handomdraai een boeiende les. Differentiatie Gebruik Klap om te differentiëren. Lees bepaalde artikels in met leessoftware zoals Sprint. Dit kan een hulp zijn voor de tragere lezers. Bied hen de kortere en/of leukere artikels aan. Verdiepen voor sterke leerlingen: zij kunnen een bepaald artikel of onderwerp dat hun interesse wekt, uitwerken. Ze kunnen ook zelf in de huid kruipen van een journalist of reporter. Ik maak Op pagina 14 steken we de handen uit de mouwen. Proefjes, knutselopdrachten, recepten ... wisselen elkaar af. Vaak sluiten ze aan bij de tijd van het jaar of bij een groot artikel in Klap. Laat de leerlingen deze opdracht in groepjes uitvoeren. Hoekenwerk Voorzie elke keer een hoek waarin gewerkt wordt met Klap. De leerlingen lezen de krant en lossen de quiz op de site op. Ze vullen ook het woordraadsel in en verbeteren zichzelf via de sleutel op de website. Je kan dit ook combineren met 1 of meerdere werkbladen uit Ideeënwijzer. Heel wat werkbladen kunnen zelfstandig ingevuld worden, aan de hand van het artikel en eventuele bijkomende informatie van het internet. Contractwerk Analoog aan hoekenwerk kan je ook een taak over Klap in hun contractwerk steken. En je kan kiezen op welke doelen je inzet: begrijpend lezen, mens en maatschappij, wetenschap en techniek … Enthousiaste gebruikers aan het woord: De opbouw van beide kranten is duidelijk en overzichtelijk, er is geen overload aan info waarin onze leerlingen zouden verdrinken. We gebruiken de krant ook in het kader van uitbreiden woordenschat, zoekend en begrijpend lezen... kortom de krant is veelzijdig in te zetten bij onze leerlingen. Ze is ook helemaal niet kinderachtig waarop we vaak stuiten bij materiaal voor laaggeletterde leerlingen. (2 leerkrachten van Toren van Babel, een OKAN-school in Gent) |